Ať už jste se s tímto nepříjemným svízelem potýkali, nebo patříte mezi ty šťastlivce, co zatím nemuseli řešit případnou reklamaci zboží, zajisté však přijde vhod vědět, jaká práva máte a jak jednat při reklamaci.
Avšak pozor! Aby se předešlo nemilému faux pas a zbytečnému potenciálnímu konfliktu, je třeba vědět, kdy nelze uplatnit reklamaci zboží. Nikdy nelze reklamovat zboží, které jste zakoupili s jistým poškozením či vadou, o které jste nejen věděli, ale byli jste o této záležitosti informováni.
Kdy a kde reklamovat zboží
Samozřejmostí by mělo být, že před pořízením daného zboží si prostudujete reklamační řád. Týká se zejména zboží zakoupeného v e-shopu. Při osobním nákupu zboží je podstatné se informovat na reklamační lhůtu a podmínky. Nicméně platí, že na spotřební zboží se vztahuje dvouletá záruční lhůta. Někteří prodejci mohou poskytnout u konkrétního zboží i delší lhůtu. Může se stát, že na obalu zboží bude lišící se lhůta od té uvedené ve smlouvě. Mějte na paměti, že v tomto případě zásadně platí, že to co je uvedeno ve smlouvě, je neměnným faktem!
Dnes, co se týče místa, je vyřízení reklamace zboží již snadnější záležitostí. Jednak většina prodejců umožňuje reklamovat zboží v jakékoli prodejně dané firmy či společnosti. Mnohdy je rovněž možno zboží koupené přes internet reklamovat osobně v prodejně, jako například lze uvést společnost Baťa. Je akceptovatelné též reklamaci uplatnit v sídle společnosti, která je uvedena v dokladu (záruční list). Ze zákona vám musí být vyřízena reklamace i bez dokladu, tj. účtenky i originálního obalu zboží.
Lhůta a způsob vyřízení reklamace zboží
Ze zákona je stanovena 30-denní lhůta. V rámci reklamace je pak řešeno poškození (vada) na základě závažnosti. Zákonná reklamace disponuje několika možnostmi – opravu vadného zboží, vrácení peněz či výměnu zboží za nové. Jestliže vám bude zboží vyměněno za nové, jen mějte na paměti, že pokračuje původní záruční lhůta. Jestliže dojde již ke třetí reklamaci daného zboží a jedná se o stále stejnou závadu, zde je vaše právo na vrácení peněz a odstoupení od sjednané smlouvy.
Závěrem
V případě, že vám nebude akceptována reklamace zboží, nebo prodejce nebude dle vás postupovat a jednat tak, jak by měl, oznamte tuto skutečnost na ČOI (Česká obchodní inspekce), kde se již kompetentní osoba bude zabývat touto záležitostí.